Medlem i fokus: Annica Thorberg
Med en karriär som early adopter av digitala verktyg och en förkärlek för att påverka, delar entreprenören och styrelsearbetaren Annica Thorberg sina bästa tips för hur man blir en styrelseledamot som både syns och hörs.

Hej Annica, vill du berätta lite kort om din bakgrund?
– Jag studerade marknadsföring på IHM i Stockholm och har arbetat inom området under hela mitt yrkesliv. Min karriär som marknadschef började på Trygg-Hansa och fortsatte i flera större företag. Som early adopter gick jag med i LinkedIn redan 2005, långt innan plattformen slog igenom i Sverige, och byggde där ett stort internationellt nätverk. Efter föräldraledigheten valde jag att lämna telekombranschen, som jag jobbade inom innan vår dotter föddes, och startade mitt första bolag, Surprisehouse. Som vd hade jag mycket att lära, men jag såg tidigt värdet i att omge mig med erfarna rådgivare och tillsatte därför en extern styrelse redan från dag ett. Sedan dess har jag drivit flera bolag, och i februari lanserar jag en ny golfsajt med accessoarer för kvinnor. En idé född ur mitt intresse för både golf och mode, och har såg jag en tydlig lucka på marknaden.
Hur väcktes ditt intresse för styrelsearbete?
– Jag har alltid tyckt att det är roligt att både påverka och bidra. Jag har alltid haft en tydlig, långsiktig plan för mitt engagemang i styrelsearbete. Mitt första uppdrag fick jag redan i nionde klass, som medlem i elevrådet. Senare blev jag aktiv i JCI, världens största ledarskapsorganisation för unga, där styrelsearbete är en naturlig del av ledarskapsutvecklingen. Jag gick min första styrelseutbildning när Styrelseakademien precis hade startat, med en av grundarna, Christer Ridström, som lärare. I samband med det blev jag också medlem, även om jag då tyckte att det var lite mossigt. Intresset för styrelsearbete har dock följt mig genom hela livet.
Vilka egenskaper tycker du är viktigast för en styrelseledamot idag?
– Man ska hitta sin nisch som styrelseledamot. Många som certifierar sig i styrelsearbete kommer från operativa roller, men när man kliver in i styrelserummet behöverman byta fokus från det operativa till de strategiska frågorna. Samtidigt krävs en genuin förståelse för bolagets verksamhet. När jag blev ledamot i Hemmakväll var det första jag gjorde att arbeta några dagar i butikerna, jag ville förstå hur medarbetarnas vardag såg ut och vara där kunderna faktiskt fanns. Det är först då man kan fatta välgrundade strategiska beslut. Följ bolaget i sociala medier, läs nyhetsbreven, var nyfiken och engagerad. Det gör dig till en bättre styrelseledamot.
Vad ser du som de största utmaningarna och möjligheterna med att få in unga i styrelser?
– Många säger att de vill ha styrelseledamöter med erfarenhet, men dagens affärslandskap kräver mer än så. Strategiska områden som AI, digital transformation och internationalisering gör att vi behöver tänka mer kompetensbaserat när vi rekryterar ledamöter. Här kan yngre personer bidra med värdefulla perspektiv och aktuell kunskap. För att nå dem behöver vi också finnas i de kanaler där de finns, inte bara på LinkedIn, utan även på exempelvis Instagram.
– Det är viktigt att utbilda styrelser och valberedningar i att kompetens inte alltid är kopplad till ålder, samtidigt som den digitala mognaden inom styrelsearbetet behöver stärkas. Många styrelser har idag låg mognad när det kommer till digitala verktyg, där yngre ledamöter ofta är snabbare på att ta till sig nya möjligheter. Samtidigt bör man reflektera över bolagets målgrupp, representeras den i styrelsen, och hur påverkar det styrelsens strategiska träffsäkerhet?
Som LinkedIn-expert, vilka tips har du för den som vill söka styrelseuppdrag och synas på bästa sätt?
– Se styrelsearbete som ett långsiktigt karriärspår och engagera dig aktivt på LinkedIn i diskussioner och frågor där din kompetens kan bidra. För att uppfattas som en professionell och kunnig styrelseledamot är det viktigt att du skapar eget innehåll, kommenterar andras inlägg och bygger nätverk med personer som arbetar i olika typer av styrelser. Ta gärna uppdrag som inte alltid är välbetalda eller helt ideella, de ger värdefull erfarenhet, kunskap och stärker ditt styrelse-cv. Fundera också över vilken nisch du vill ha och tydliggör den.