Månadens fråga

Vår partner Rosholm Dell Advokatbyrå har rollen som månadens besvarare av styrelserelaterade frågor med inriktning på affärsjuridik. Välkommen att mejla sydost@styrelseakademien.se om du har en fråga till Anders Rosholm och Per Gruwberger på advokatbyrån.
Vi tackar också Nils-Erik Persson som varit vår styrelseexpert 2019-2023. Du hittar längst ned samlingsdokument för alla tidigare frågor och svar!
Månadens fråga om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) – november/December 2025/2026
Fråga: Vi har förstått att det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) är ett lagkrav, men vi är osäkra på vad detta innebär i praktiken och vad vi i ledningsgruppen behöver göra. Hur bör arbetet läggas upp, kan ledningsgruppen hållas ansvarig och vad borde vi tänka på?
Svar: Tack för er fråga. Det stämmer att det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) är ett lagkrav och det medför att vissa åtgärder behöver vara på plats i er organisation. Lagkravet omfattar både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön.
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter behöver det finnas en arbetsmiljöpolicy och rutiner. Det behöver även finnas en handlingsplan för att dokumentera risker som inte kan åtgärdas direkt. Arbetsgivaren ska även se till att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp årligen. För er som har tio eller fler arbetstagare ska policyn, rutinerna och resultatet av den årliga uppföljningen dokumenteras skriftligt.
Arbetsmiljöuppgifterna kan i sin tur delegeras nedåt i organisationen, exempelvis till VD som sedan fördelar vidare till lämplig arbetstagare. Det är ofta önskvärt att den som är delaktig i det dagliga arbetet också får arbetsmiljöuppgifter, eftersom det skapar samverkan i organisationen. Notera dock att det juridiska ansvaret för det systematiska arbetsmiljöarbetet aldrig kan delegeras utan alltid vilar på arbetsgivaren. Normalt är detta VD:n, men ansvaret kan även ligga på styrelsen beroende på hur arbetsmiljöuppgifterna i det enskilda fallet har fördelats i organisationen.
I ansvaret ligger att vidta alla nödvändiga åtgärder för att förebygga ohälsa eller olycksfall. Brister arbetsgivaren i detta genom uppsåt eller oaktsamhet kan denne dömas för arbetsmiljöbrott. Det finns rättsfall där VD dömts på grund av underlåtenhet att organisera arbetsmiljöarbetet i bolaget.
Sammanfattningsvis vilar ansvaret för det systematiska arbetsmiljöarbetet på arbetsgivaren. Arbetet kan fördelas på arbetstagarna, men det juridiska ansvaret kan aldrig delegeras. Ledningsgruppen i er verksamhet bör därför ta del av arbetsmiljöpolicyn, rutinerna och uppföljningen för att ha kontroll över arbetsmiljöarbetet. Styrelsen kan exempelvis hållas informerad genom rapportering vid varje styrelsemöte. Genom dessa verktyg och de ramar som ges i arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, kan ni säkerställa att ni löpande under året är informerade om arbetsmiljöarbetet.
Notera att detta endast är generell information. Inget av det som skrivs ovan ska ses som juridisk rådgivning.