Styrelseakademien Sveriges styrelse och organisation
StyrelseAkademien, som bildades 1991, är en oberoende, ideell förening som finns i hela landet. Det är de 16 lokala föreningarna som driver verksamheten och riksövergripande StyrelseAkademien Sverige som samordnar arbetet.
StyrelseAkademien Sverige har till uppgift att utveckla och vårda varumärket och har det övergripande ansvaret för föreningens internationella arbete, forskningsverksamhet och för att fastställa verksamhetens nationella inriktning, riktlinjer och samarbetsvillkor.
StyrelseAkademien Sverige ansvarar också för att ta fram ett nationellt och enhetligt utbildningsprogram, med kvalitetssäkrat utbildningsmaterial och ackrediterade lärare. Därutöver tar vi fram ett antal andra kvalitetssäkrade tjänster och produkter.
Målet är att aktivt främja medlemsföreningarnas utveckling. Exempel på detta är att vara ansvarig utgivare för webbplatsen och för medlemstidningen PS, Sveriges enda tidning om professionellt styrelsearbete.
Samtliga ordföranden i de 16 lokalföreningarna ingår i StyrelseAkademien Sveriges ordföranderåd som sammankallas två gånger per år. StyrelseAkademien Sverige har dessutom ett antal råd och utskott inom skilda verksamhetsområden, till exempel inom utbildning, forskning, internationella frågor samt styrelse- och vd-utvärderingar.
Vår styrelse
StyrelseAkademien Sveriges styrelse består av ordförande och sju ledamöter. Fem ledamöter är ordförande i sin respektive föreningar, och två ledamöter samt ordförande är externa. Mandatperioden för styrelsens ledamöter är två år.
Valberedning
Anna Rosengren anna.rosengren@almi.se