Filtera på:




StyrelseAkademiens medlemskap

Ett medlemskap i StyrelseAkademien kan skapa nya möjligheter för både dig och din verksamhet.

 

Som medlem erbjuds du kunskapshöjande utbildningar, aktiviteter och får tillgång till vårt breda nätverk. Vi delar med oss av vår kunskap, bland annat via Kunskapsbanken, och i medlemstidningen Professionellt Styrelsearbete. Dessutom får du medlemspriser på utbildningar och tjänster.

 

Som medlem får du:

 

 

 

Medlemspriser: Du får medlemspriser på utbildningar, kurser, seminarier, utvald styrelselitteratur och olika tjänster som underlättar styrelsearbetet.

REGISTRERA

TOTALT   1 365 SEK
  Moms 25% 235 SEK
  Att betala (medlem) 1 600 SEK
villkoren

KONTAKTA OSS

HITTA LOKAL KONTAKT?

VÄLJ ETT ÄMNE

Charlotte Haegermark

 


Vem vill du se som MEDLEM I FOKUS?

Maila ditt förslag till stockholm@styrelseakademien.se

Månadens "Medlem i fokus"

Vilken 30-åring skulle kunna tänka sig att ta plats vid styrelsebordet i något av Sveriges tyngsta storföretag? Jo, Charlotte Haegermark. Om hon någonsin har varit blyg försvann det när hon sökte sponsring till sitt tävlande i motorsport.

Charlotte Haegermark måste vara det de flesta moderna styrelser drömmer om: Hon har koll på ny teknik och digitalisering. Hon har jobbat med strategi på försvarsbolaget Saab, hon har jobbat inom bilindustrin – bland annat Tesla. Hon är nominerad till titeln Future Female Leader 2020. Hon har gått Styrelseakademiens spetsutbildning för digital kompetens, Dips. Nu har hon startat eget som konsult inom intraprenörskap och innovation. I vår kommer hon ut med en bok (ännu utan titel) som handlar om hur ledare kan främja medarbetares innovation. Och hon är bara 30 år!

Varför vill du ha styrelseuppdrag?

–Efter att ha jobbat med strategiska frågor och analys inom Saab kände jag att det är dags för nästa steg. Unga människor med kunskap inom teknik och innovationer behövs i alla styrelser. Jag vill vara med och påverka den framtida inriktningen för stora, tunga företag med mycket teknik och många medarbetare, säger hon.

Det handlar inte bara om Charlotte Haegermarks egen kunskap, menar hon. Utan också om hennes nätverk bland människor i hennes egen ålder, sådana som har vuxit upp i en digital värld.

Charlotte Haegermark tänker praktiskt och har därför sökt sig till utbildningar som verkligen ger henne den kunskap hon vill ha. Det har inte intresserat henne att gå en allmän universitetsutbildning en gång för alla. Därför har hon satsat en grundutbildning från Yrkeshögskolan med fokus på marknadsföring och försäljning och kompletterat med universitetsstudier i kommunikation, och hon tänker aldrig sluta utbilda sig. Hennes röda tråd är innovation, men också kreativitet och hur man får andra att bli kreativa.

– Alla stora företag vill nå en viss innovationshöjd. Men då behöver man rekrytera personer som har andra åsikter än de gängse i företaget, som ifrågasätter och utmanar. Man måste våga satsa på dem som kanske inte alltid är superduktiga på att samarbeta. Men så fungerar det ofta inte. De som rekryterar söker personer som är noggranna, som tycker samma sak som andra och som kan samarbeta. Jag anser att de som är ledare behöver veta vad kreativitet är, hur kreativa människor fungerar och reagerar och vad det innebär att ha dem omkring sig. Jag vill föra ut kunskap om hur kan främja detta, säger Charlotte Haegermark och avslöjar därmed något av innehållet i sin kommande bok.

Mångfald är en annan sak som ligger henne varmt om hjärtat. Det handlar inte bara om kön, ålder och etnicitet, utan ännu mer om olika sätt att tänka från olika perspektiv. Själv är hon ofta den yngsta i rummet och även den enda kvinnan – så det oroar henne inte att gå in i ett styrelserum fullt av tunga elefanter.

–Jag har varit med i landslaget i karting, en motorsport där det inte finns många kvinnor. Jag har tävlingsinstinkt och dessutom van vid att presentera mig för styrelser för att försöka få sponsring till min sport. Jag tror starkt på att jag behövs i styrelserummen, säger hon.

Text: Ingrid Kindahl

Nationella partners: