Småföretagare saknar hållbarhetsstrategi
49 procent av landets småföretagare tror att företag som arbetar aktivt för ökad hållbarhet får konkurrensfördelar. Trots det är det bara 19 procent av småföretagarna som har fastställt en hållbarhetsstrategi. Det visar en ny kartläggning som Visma Spcs genomfört bland över 800 småföretagare.
– Eftersom fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag utgör de en nyckel för att bygga ett hållbart samhälle. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Den vanligaste orsaken till att inte ha en plan är enligt undersökningen att kunderna inte efterfrågar det. Trots att företagarna alltså tror att ett aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar.
Nästa år träder EU:s nya lag om hållbarhetsredovisning Corporate Sustainability Reporting Directive CSRD, i kraft. Då måste ungefär 50 000 företag inom EU hållbarhetsrapportera, jämfört med de cirka 12 000 företag som omfattas av dagens regler. Även små företag väntas påverkas, eftersom de bolag som omfattas av den nya lagen sannolikt kommer att välja leverantörer utifrån bland annat klimatpåverkan.
Källa: Visma Spcs