Styrelsens nya strategiska utmaningar – aktivt riskarbete och krishantering

Efter nära 30 års högkonjunktur i Sverige fanns inte aktiv riskhantering eller erfarenhet att arbeta sig igenom kriser på agendan i de flesta företags styrelserum eller hos vd/ledningsgrupper. Covid, kriget i Ukraina, ihållande lågkonjunktur, en svag svensk krona, en organiserad brottslighet och en alltmer stökig omvärld har ändrat på spelreglerna för styrelsens arbete.

Numera behöver en styrelse säkerställa att arbetet med en aktiv riskhantering och en beredskap för att hantera kriser pågår parallellt med det traditionella uppdraget att uppfylla ägarviljan genom att skapa tillväxt och lönsamhet i företaget.

Utbildningsdagen kommer att delas i två tydliga block.

Block 1

Förmiddagen ägnas åt hur styrelsen ska arbeta med att säkerställa en aktiv riskhantering genom att identifiera, gradera och prioritera i riskarbetet. Gästföreläsare Maria Öström och Anna Schneider från Afactor.

  • Styrelsens ansvar och god sed.

  • Hur kategoriserar man risk?

  • Kartläggning av företagets risker.

  • Värdering av företagets beredskap att möta och förebygga risker.

  • Hur bygger man motståndskraft - det förebyggande arbetet.

  • Säkerställ att rapporteringen till styrelsen även täcker risk.

  • Relevant omvärldsbevakning

  • Nyckeltal

  • Finansiella

  • Ekonomiska

  • Nya tillkommande riskområden som styrelsen ska hantera

  • Case

Block 2

Eftermiddagen ägnas åt hur styrelsen ska arbeta om risken trots det förebyggande arbete övergår till en kris för verksamheten eller om hela samhället försätts i ett krigsliknande tillstånd. Gästföreläsare Lottie Knutson, tidigare kommunikationschef på Fritidsresor.

  • Skilja på interna och externa kriser

  • Hur tolka och agera på signaler

  • Omvärldsbevakning.

  • Early warning system.

  • Krisplan.

  • Styrelsens arbete förändras när krisen kommer.

  • Krisorganisation.

  • Kriskommunikation.

  • Intressenter.

  • Case

Lärare

  • profile

    Satish Sen

    Lärare

  • Satish Sen har drygt 30 års erfarenhet som ägare, vd, interimchef, styrelseledamot och affärsrådgivare.

    Gästföreläsare

  • profile

    Lottie Knutson

    Gästföreläsare

  • Lottie Knutson har lång erfarenhet av styrelsearbete i både börsnoterade och privata bolag. Hon har hanterat allt från insideraffärer och it-attacker till plötsliga vd-avhopp. Hon har arbetat med krishantering i över femton år som kommunikationsdirektör på TUI Nordic och tidigare på SAS. Där hanterade hon bland annat Gottröra-kraschen. Hon har haft styrelseuppdrag i en rad svenska bolag så som H&M, Stena Lines, Cloetta, Scandic, Swedavia och STS Alpresor.

  • profile

    Maria Öström

    Gästföreläsare

  • Maria Öström är CEO för och grundare av Afactor. Tidigare var hon poliskommissarie på Säkerhetspolisen och senast sektionschef på kontraterrorenheten. I den rollen hade hon ett övergripande ansvar för bedömning av prioriterade terrorhot mot Sverige, inklusive centrala stadsledningen. Innan dess var hon under flera år sektionschef på Inhämtningsavdelningen med ansvar för bland annat HUMINT. Hon har under alla år aktivt deltagit i metod- och verksamhetsutveckling.

  • profile

    Anna Schneider

    Gästföreläsare

  • Anna Schneider COO för och grundare av Afactor. Hon var tidigare poliskommissarie och chef för den operativa enheten vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm. Hon representerade myndigheten i det Regionala samverkansrådet, en gemensam satsning mot grov organiserad brottslighet. Anna har även arbetat vid Säkerhetspolisen, både på kontraterrorenheten samt som gruppchef på Inhämtningsavdelningen. Hennes breda erfarenhet inkluderar även tjänstgöring som utryckningspolis och bedrägeriutredare vid Polismyndigheten.

    Målgrupp

    Styrelseledamöter, ordförande och vd i ägarledda företag samt i ideella företag som bedriver kommersiell verksamhet som exempelvis skola, vård, omsorg och insamling.

    Upplägg

    Dagen bygger på en mix av föreläsning, casearbete och externa gästföreläsare. I utbildningen ingår digitalt utbildningsmaterial inklusive två böcker: Framgångsrikt styrelsearbete och Styrelsefällor.

    Praktisk information

    För mer information om utbildningen kontakta försäljningschef Camilla Åkerhielm tel. 08-400 250 10 eller camilla.akerhielm@styrelseakademien.se

    Ombokningsregler
    Om du behöver boka om din utbildning som arrangeras av Styrelseakademien Stockholm gäller följande regler:
    • Vid ombokning debiteras alltid en administrativ avgift på motsvarande 10 % av utbildningens pris.
    • Ombokningen gäller en gång och måste ske till ett tillgängligt datum inom 12 månader från det ursprungliga startdatumet.
    Läs våra försäljningsvillkor här.